Evenimente omagiale în Italia, dedicate sopranei Hariclea Darclée

Primăria orașului Milano – Departamentul „Milano è Memoria”, Centrul Cultural Italo-român din Milano, cu sprijinul Departamentului pentru Românii de Pretutindeni – Guvernul României și sub patronajul Ambasadei României în Republica Italiană, organizează marți, 17 octombrie 2023, în intervalul orar 11:30 – 15:00, la Milano, o serie de evenimente omagiale dedicate sopranei Hariclea Darclée (Brăila, 1860 – București, 1939), prima „Floria Tosca” din istoria operei marelui compozitor Giacomo Puccini. Seria evenimentelor omagiale va cuprinde:

Via Cernaia nr. 2, ora 11:30: Ceremonia de dezvelire a plăcii memoriale dedicate marii soprane Hariclea Darclée, în semn de omagiu, pentru una dintre cele mai mari artiste lirice ale României, ale Italiei și a lumii operei, de la sfârșitul secolului al XIX-lea și începutul secolului al XX-lea.

La propunerea Centrului Cultural Italo-Român din Milano, Primăria orașului Milano prin Departamentul „Milano è Memoria”, a aprobat în cursul anului 2022, montarea și dezvelirea unei plăci memoriale în onoarea marii soprane Hariclea Darclée, considerată timp de trei decenii Primadonna assoluta a teatrului liric mondial, prima interpretă a rolului „Floria Tosca” din istoria operei, cea pentru care Giacomo Puccini a scris în mod special aria Vissi d’Arte, vissi d’amore și care a trăit o mare parte a vieții ei în Italia, din 1890, de la debutul la Teatro alla Scala din Milano, până la reîntoarcerea definitivă la București, în anii ’30.

Ceremonia de dezvelire a plăcii memoriale va avea loc în Via Cernaia nr. 2 –Milano, locul unde marea soprană, avea să locuiască timp de aproape două decenii (cca. 1890-1910), în unul dintre apartamentele vilei, distrusă apoi, în timpul celui de al doilea război mondial (în locul vilei, astăzi, există clădirea unei instituții publice).

La ceremonie vor fi prezenți: E. S. Gabriela Dancău, Ambasadorul României în Republica Italiană, Malta și San Marino, Doamna Sandra Pralong, Consilier de Stat pentru relația cu românii din afara granițelor din cadrul Administrației Prezidențiale și reprezentanți ai autorităților orașului Milano.

- Continuarea după publicitate - UP SERVICE DESPĂGUBIRI

Palatul Moriggia din Milano (Via Borgonuovo 23):

  • ora 12:30: mesaje de salut din partea autorităților italiene și române prezente la eveniment și din partea reprezentanților unor prestigioase instituții muzicale italiene: Fondazione Giacomo Puccini, Archivio Storico Ricordi, Associazione Amici della Scala, Società Dante Alighieri, Casa Musicale Sonzogno,
  • ora 13:00: prezentarea volumului “Hariclea Darcle”. La Diva della Lirica che incantò artisti e pubblico. La sua fama internazionale – Il suo amore per Milano” [Hariclea Darclée. Diva muzicii lirice care a fermecat artiștii și publicul. Faima internațională. Dragostea ei pentru Milano” (Editura Rediviva, Milano 2023), eveniment în care va fi prezentată cariera artistică a marii soprane la Milano, îndeosebi prezența ei, la Teatro alla Scala din Milano;
  • ora 13:15: concert de muzică lirică susținut de Rodica Vică – soprană, Sânziana Mircea – pian și Mariana Preda – nai. În program piese de Giacomo Puccini, Giuseppe Verdi, Charles Gounod.

Intrarea liberă!

Locandina 17 ottobre 2023

Hariclea Darclée (1890-1939)

Născută în România în 1860 într-o familie aristocratică de origini grecești, Hariclea Darclée a studiat muzica și canto la Viena. De aici se va îndrepta în 1886 spre Paris, unde, în ciuda multor dificultăți financiare, a început să ia lecții de canto cu Edmond Duvernois, profesor la Conservator. La Paris a fost remarcată de Charles Gounod, care îi va încredința rolul Margaretei din opera sa Faust, în care a debutat pe scena Operei în anul 1888.

Tot compozitorul Gounod a fost cel care i-a sugerat să își schimbe numele din Haricli în Darclée. În anul următor, ea avea să o înlocuiască pe celebra soprană Adelina Patti în rolul Julietei din opera Romeo și Julieta de Gounod. Este un moment de vârf în cariera Hariclea Darclée, care cucerește publicul și devine favorita multor mari compozitori ai vremii.

După Paris, viața marii soprane va fi legată de cea a Italiei, în special de Teatro alla Scala din Milano, unde la vârsta de 30 de ani, va debuta în rolul Chimenei din opera Cidul de Jules Massenet, pe 26 decembrie 1890.

- Continuarea după publicitate -

Activitatea muzicală desfăşurată după debutul la Opera din Paris și apoi la Scala din Milano, a făcut-o cunoscută apoi în întreaga lume, marea soprană impunându-se pe principalele scene din Paris, Berlin, Florenţa, Roma, Buenos Aires, Lisabona, Monte Carlo, New York sau Moscova. Multe dintre partiturile care au devenit celebre, au fost special compuse pentru vocea sa excepţională: Condor de Antonio Gomes (21 februarie 1891, Teatro alla Scala din Milano; Wally de Alfredo Catalani (20 ianuarie 1892, Teatro alla Scala); I Rantzau de Pietro Mascagni (10 noiembrie 1892 la Teatro della Pergola din Florența); Iris de Pietro Mascagni (22 novembre 1898, Teatro Costanzi di Roma) ș.a.

Ziua 14 ianuarie 1900 este o dată memorabilă în muzica lirică universală: triumful Haricleei Darclée la Teatro Costanzi din Roma în rolul Floria Tosca la premiera absolută a capodoperei cu același nume de Giacomo Puccini, în regia lui Leopoldo Mugnone. Marele compozitor italian Giacomo Puccini a considerat-o pe Hariclea Darclée singura interpretă care poate întruchipa perfect rolul Floriei în Tosca şi la cererea ei, a adăugat aria” Vissi d’arte, vissi d’amore”.

De la Roma, opera Tosca va fi prezentată la Teatro Regio din Torino, iar la 17 martie 1900 la Teatro alla Scala din Milano, în regia lui Arturo Toscanini. Debutul atât de prestigios al operei Tosca va aduce în perioada 1900-1905, mai multe reprezentații la Lisabona la Teatrul San Carlos, la Opera din Buenos Aires, la București la Teatrul Național, la Montevideo la Teatrul Solis, la Teatrul Liric din Rio de Janeiro, la Cazinoul din Monte Carlo, la São Paulo la Teatrul Santana, la Rio de Janeiro sau la Barcelona.

- Continuarea după publicitate -

În perioada 1890-1905 marea soprană a avut în jur de 137 de apariții pe marea scenă Teatro alla SCALA din Milano.

În 1918 în plin apogeu al carierei sale muzicale, marea soprană se retrage de pe scenă. Avea 58 de ani și probabil ultimul ei spectacol a fost în rolul Julietei din opera Romeo și Julieta de Gound la Opera din Milano, una dintre operele debutului ei parizian. Alte surse vorbesc despre un spectacol al ei, la Teatrul Pergola din Florența.

Din păcate, nu s-au păstrat înregistrări ale sopranei: matricele înregistrărilor realizate pentru Casa de discuri Fonotipia din Milano, între 1903 și 1905 (arii din opera Don Pasquale de Gaetano Donizetti, Traviata de Giuseppe Verdi, Iris de Pietro Mascagni și Tosca de Giacomo Puccini) au fost distruse într-un bombardament din timpul celui de-al Doilea Război Mondial. Rămân mărturiile sonore a două cântece românești: Cântecul fluierașului de George Stephănescu pe o poezie a poetului Vasile Alecsandri (1821-1890) și Vai mândruță dragi ne-avem („Frumoasa mea cât de mult ne iubim”. „) de Tiberiu Brediceanu cu acompaniament de pian, care poate fi ascultat și online.

În istoria muzicii, Hariclea D s-a impus în primul rând prin impactul avut asupra compozitorilor contemporani, aşa-zişii verişti din generaţia postverdiană. Faptul că 45% dintre operele din repertoriul ei sunt originale, demonstrează poziția singulară pe care artista româncă o ocupă în istoria muzicii și influența sa decisivă.

Spre sfârșitul vieții sale se reîntoarce definitiv în România, cu intenţia de a preda la Conservator. Își dorise foarte mult să înfiinţeze o şcoală românească de canto.
A murit la 10 ianuarie 1939, la Bucureşti, fiind înmormântată la cimitirul Bellu, cheltuielile de înmormântare fiind suportate de Ambasada Italiei la București.

- Continuarea după publicitate -

Centrul Cultural Italo-Român